Friday, March 19, 2010

Assalamulaikum...alhamdulillah mungkin inilah kesempatan buatku untuk mencoret seketika di halaman bisu berdigital ini setelah sekian lama halaman ini dibiarkan kegersangan dengan pengisaian...sebenarnya banyak yang saya ingin kongsi bersama kalian..untuk kesempatan ini biarlah saya mulakan dulu dengan bagaimana saya bermula...EVERYTHING START FROM HERE..
pertarbiahan merupakan sesuatu elemen yang penting dalam diri kita. tidak dinafikan lagi bahwa pentarbiahan adalah proses untuk melahirkan serta menjana insan yang berkualiti, mantap dan sebagainya...alhamdulillah allah meletakkan saya dalam suasana pentarbiahan..kemana saya diletakkan, biah yang terjaga di sekeliling saya..sekarang saya pulak bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana tarbiah tersebut di mana-mana sahaja...sekolah lama saya banyak mengajar saya erti kepimpinan, pengorbanan, kesungguhan, kepayahan dan sebagainya..pernah suatu ketika saya sebagai timbalan program bertanggungjwab mengatur dan merancang program..program tersebut boleh dikatakan besar jugakla yang memakan belanja yang besar..tahap sekolah menengah la..=) tetapi apa yang saya mahu ta'kidkan di sini bagaimna allah datng kan ujian kepada saya untuk mendidik saya supaya bersabar..ketika saat2 akhir dalam proses pelaksanaan program..pentadbiran sekolah tidak benarkan kami laksanakn program bercampur banin dan banat, ini merupakan satu masalah bagi kami kerana peruntukan yang sedia ada dan segala persiapan yang di buat bukan untuk dua bahagian tetapi hanya untuk sekali program..jika banin dan banat berpisah, maka kami terpaksa melaksanakn dua kali program..dana besar, tenaga juga banyak digunakan....alhamdulillah masalah tersebut dapat di atasi jua berkat kesabaran dan kesungguhan daripada semua sahabat2..hidup ini tidak akan lari dari musibah dan dugaan..allah datangkan ujian dalam dua bentuk..pertama nikmat kedua musibah..tujuannya untuk kita lebih taqarrub kepadanya..ya allah betapa banyaknya dosa ku kepada Mu....
jika hidup ini sentiasa dlam rahmatnya insyallah, walau seberat mana dugaan, tekanan dan masalah yang kita hadapi..kita akan hadapinya dengan tenang kerana perkara itulah yang akan mewarnai kehidupan kita kelak...ingin saya kongsikan kata2 ustaz abd rahman(pensyarah UKM) yang begitu tersentuh dlam diri saya..dalam kita tidak sedar setiap detik yang kita bernafas merukan anugerah dan juga nikmat yang allah berikan..setiap perkara yang kita lakukan sebenarnya atas kehendak allah..semua benda yang kita milik adalah milik Allah..kewujudan kita juga adalah berdasarkan kehendak Allah untuk mewujudkan kita..jika Allah tidak berkehendak, maka tiadalah kita di dunia ini..justeru itu, marilah kita panjatkan kesyukuran kepada rabbul izzati di atas nikmat yang telah diberikan ke atas kita...Alhamdulliah Ya allah...



No comments:

Post a Comment